قیمت فروش کنسانتره سنگ آهن – نرخ جدید

قیمت کنسانتره سنگ آهن برای واحدهای تولید گندله آهن که بازار هدف اصلی در فروش کنسانتره است، بسیار پر اهمیت بوده و تعیین کننده هزینه های تمام شده تولید می باشد. قیمت سنگ آهن، قیمت قراضه آهن و محصولات فولادی کاملا متاثر از هم هستند، این موضوع را در انتهای مقاله مورد بحث قرار داده و اشاره ای مختصر به نوسانات و شرایط فعلی بازار قراضه آهن خواهیم داشت.

هم اکنون که در ابتدای ماه ژوئن ۲۰۱۹ قرار داریم، کاهش تقاضا یک روند نزولی را برای قیمت ها منجر شده است. این مسئله را در ادامه مقاله در بخش قیمت روز مورد تحلیل قرار خواهیم داد.

کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن

استخراج آهن از معادن به صورت کانی های با خلوص پایین انجام می گیرد. کانسار استخراج شده از معدن طی مراحل فرآوری ثانویه و کانه آرایی پرعیارسازی می شود. پرعیارسازی و کانه آرایی در مجموع در دو گروه قرار می گیرد:

  1. کانه آرایی خشک که فرآورده آن سنگ آهن دانه بندی شده است.
  2. کانه آرایی تر و مرطوب که فرآورده آن، کنسانتره سنگ آهن است.

 

کارخانه تولید کنسانتره سنگ آهن

همانطور که بیان کردیم محصول و فرآورده استحصال شده از کانه آرایی خشک سنگ آهن دانه بندی شده است. و محصولی که از فرآوری تر و مرطوب سنگ اهن در آسیاب به دست می آید، کنسانتره سنگ آهن که دارای دانه بندی بسیار ریز است، نامیده می شود. کانه استخراج شده از معدن که دارای فسفر کم و عیار بالا باشد به واحد تولید سنگ آهن دانه بندی شده منتقل می شود. کانسار با درصد فسفر بالا و کم عیار به واحدهای کنسانتره سازی انتقال داده می شوند. فرآروده به دست آمده از واحد کنسانتره سازی، کنسانتره سنگ آهن با خلوص بین 65 الی 69 درصد آهن با رطوبت حدود 9 درصد می باشد.

واحدهای کانه آرایی اغلب با هدف جلوگیری از تحمیل هزینه های اضافی بارگیری و حمل و نقل در کنار معادن سنگ آهن تاسیس می شوند. واحدهای فرآوری کنسانتره سنگ آهن نیز از این قاعده مستثنی نبوده و اغلب در کنار معادن سنگ آهن فعال احداث می شود تا خوراک مورد نیازشان را با کمترین هزینه بتوانند به دست بیاورند.

واحد تولید کنسانتره سنگ آهن شرکت فولاد سیمرغ

تعداد واحدهای کنسانتره سازی در ایران زیاد است. با توجه به پراکنده بودن ذخایر سنگ آهن در استان های مختلف کشورمان ایران، واحدهای کنسانتره سازی نیز پراکنده بوده و در اغلب استان ها قرار دارند.

البته تعدادی از معادن سنگ آهن در برخی از استان های کشورمان که می توانیم استان خراسان، کرمان و یزد را مورد اشاره قرار دهیم بصورت زنجیره ای در کنار هم قرار دارند. بنابراین واحدهای کنسانتره سازی دایر شده در کنار این معادن زنجیره ای، در ظرفیت های بسیار بالای چندین میلیون تنی احداث شده اند.

فروش کنسانتره سنگ آهن

بالاترین میزان فروش کنسانتره سنگ آهن به مراکز فرآوری و تولید گندله سنگ آهن انجام می گیرد. کارخانه گندله سازی امکان استفاده و بهره گیری از کنسانتره سنگ آهن را در واحدهای فولادسازی فراهم می کند. کنسانتره سنگ آهن علیرغم عیار مناسب که اغلب در بازه بین 65 الی 69 درصد واقع است، به دلیل ریز بودن دانه هایش قابلیت استفاده مستقیم در جریان فولادسازی را ندارد. لذا تحت فرآیند گندله سازی قرار گرفته و به شکل گلوله های متخلخل 8 الی 16 میلی متری در می آید. در حقیقت پس از تبدیل کنسانتره آهن به گندله، امکان استفاده از آن برای فولادسازی فراهم می شود.

 

فروش گندله سنگ آهن

البته فروش گندله سنگ آهن به کارخانه های فولادسازی مجهز به کوره بلند جهت ذوب انجام می گیرد. ولی به دلیل درصد خلوص پایین گندله آهن، امکان استفاده از آن در نوع دیگر کوره ها از قبیل کوره القایی و قوس الکتریکی وجود ندارد. لذا برای اینکه بتوان از محصول سنگ آهن در این نوع کوره ها نیز استفاده نمود، یک مرحله دیگر فرآوری که تحت عنوان احیاء مستقیم نامیده می شود نیز بر روی فراورده واحد گندله سازی انجام می گیرد. احیائ مستقیم احیاء آهن بدون ذوب آن است. فرآورده این مرحله، محصولی است به نام آهن اسفنجی.

فروش گندله سنگ آهن

در ادامه به توضیح مختصری در خصوص فرآورده به دست آمده از احیاء مستقیم گندله سنگ آهن سعنی آهن اسفنجی می پردازیم. سپس دوباره به موضوع اصلی مقاله خود یعنی کنسانتره سنگ آهن باز خواهیم گشت.

فروش تولید آهن اسفنجی

آهن اسفنجی همانطور که به طور مختصر در بخش فوق اشاره کردیم از احیاء گندله سنگ آهن به دست می آید. در طول فرآیند احیاء مستقیم، سنگ آهن بدون ذوب احیاء می شود و خلوص آهن توتال آن افزایش پیدا می کند. این فرآیند می تواند به شیوه های مختلف که مهمترین آن هم اکنون فرآیند میدرکس است، انجام بپذیرد. البته در ایران علاوه بر فرآیند میدرکس، شیوه نوین دیگری نیز برای تولید آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می گیرد. این فرآیند تحت عنوان “پرد” شناخته شده است.

پرد مخفف عبارت persian reduction است. این تکنولوژی و متد کاملا ایرانی بوده و به همین دلیل به این نام نامیده شده است. هم اکنون نیز صنعتی سازی شده و در چندین کاخارنه مهم تولیدکننده آهن اسفنجی، از این روش برای تولید آهن اسفنجی بهره گیری می شود.

البته هنوز هم فرآیند میدرکس بیشترین استفاده را در تولید آهن اسفنجی در جهان دارد.

آهن اسفنجی برای کوره القایی

تولید آهن اسفنجی با هدف ایجاد قابلیت در سنگ آهن برای استفاده در کوره های القایی و قوس الکتریکی انجام می گیرد. سنگ آهن و گندله سنگ آهن مناسب برای استفاده در این نوع کوره ها نیستند. برای آماده سازی جهت استفاده در این کوره ها، فرآیند احیاء مستقیم و تولید آهن اسفنجی انجام می گیرد.

تعداد کارخانه های فولادسازی که هم اکنون با کوره های القایی و قوس الکتریکی کار می کنند، در ایران زیاد است. دلیل توسعه و افزایش این کارخانه ها، منابع گازی غنی موجود در ایران است. همانطور که می دانیم کوره بلند با کک کار می کند. ولی سوخت کوره های القایی و قوس الکتریکی، گاز است. بسیاری از واحدها و کارخانه های کوچک فولادسازی مجهز به کارهای چند تنی القایی و قوس الکتریکی هستند. در جهان نیز کشورهایی که دسترسی بیشتر به منابع گازی دارند، در صنعت فولاد سازی آنها، استفاده از کوره های قوس الکتریکی و القایی بیشتر است. به عنوان مصال در ایالات متحده آمریکا، کوره قوس الکتریکی بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

صادرات آهن اسفنجی

خوشبختانه با توسعه و افزایش تولید آهن اسفنجی همزمان با توسعه کارخانه های مجهز به کوره های قوس و القایی، نیاز صنعت فولاد کشورمان ایران به این محصول برطرف شده است. حتی هم اکنون ایران جزء بزرگترین تولیدکنندگان این محصول و صادرکننده اصلی آن در جهان به شمار می آید.

طبق آماری که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است، صاردات آهن اسفنجی ایران به کشورهای متعددی که کشورهای همسایه و کشورهای حوزه خلیج فارس از مهمترین آنها هستند، انجام می گیرد. از جمله عراق، ترکیه، عمان، کویت، هند، چین و … از مهمترین واردکنندهای آهن اسفنجی تولید شده ایران هستند. آمار دقیق میزان صادرات سالانه آهن اسفنجی و دیگر محصولا بالادستی فولاد از مقالات قبلی شرکت آن و فولاد سیمرغ و البته از منابعی نظیر گمرک جمهوری اسلامی ایران، قابل دسترسی است.

در ادامه به موضوع اصلی مقاله یعنی بازار و قیمت روز کنسانتره سنگ آهن باز می گردیم.

ایران خوشبختانه جایگاه بسیار مناسبی در صنعت فولاد در جهان دارد. استفاده از تکنولوژی های روز دنیا در فرآوری محصولات معدنی نظیر سنگ آهن، امکان صادرات فرآورده های به دست آمده از سنگ آهن را افزایش داده است و در حقیق تا حدودی از خام فروشی جلوگیری شده است. هم اکنون درصد محدودی سنگ آهن خام بدون فرآوری مورد صادرات قرار می گیرد.

صادرات کنسانتره سنگ آهن

هم اکنون سنگ آهن به سه شکل فرآوری شده سنگ آهن دانه بندی شده، کنسانتره سنگ آهن و گندله سنگ آهن برای صادرات توسط کارخانه های تولیدی آماده و مورد عرضه قرار می گیرد.

فروش کنسانتره سنگ آهن 67 درصد

بیشرین مقدار کنسانتره سنگ آهن تولید و صادرات شده در عیار و خلوص در محدوده 65 الی 67 درصد می باشد. البه در مواردی مشاده می شود که عیار بالاتر نیز که تا حدود 69 درصد می رسد، وجود دارد.

فروش کنسانتره سنگ آهن 67 درصد

قیمت فروش کنسانتره سنگ آهن

آنچه که در شاخص قیمت ها اعلام می شود برای کنسانتره سنگ آهن، مربوط به کنسانتره با سه خلوص 65 درصد، خلوص 66 درصد و خلوص 67 درصد است. برای عیار های بالا یا پایین تر اغلب متناسب با شاخص اعلام شده برای عیارهای اعلام شده، پنالتی و پاداش به ازای هر یک درصد نوسان درصد آهن توتال، در نظر می گیریم.

نمونه این نوع قیمت گذاری را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید.

نرخ کنسانتره سنگ آهن - جدول قیمت

این شیوه اعلام قیمت نه تنها در خصوص خلوص بلکه در مورد ناخالصی های موجود درون کنسانتره سنگ آهن نیز لحاظ می شود. به این ترتیب که با توافق در خصوص آنالیز کنسانتره سنگ آهن، چنانچه درصد ناخالصی ها درون کنسانتره آهن بیش از مقادیر توافق شده باشد، در این صورت پنالتی لحاظ می شود. ولی در مورد درصد آهن توتال هم پاداش در نظر گرفته می شود و هم پنالتی. یعنی در صورتیکه عیاری از کنسانتره سنگ آهن مورد توافق قرار گرفت و در مرحله آخر انالیز sgs خلوص بالاتری را نشان داد، این اجازه به فروشنده داده می شود که محصول خود را با پاداش قیمتی به فروش برساند. در این صورت قیمت فروش کنسانتره سنگ آهن در مرحله نهایی بر اساس پاداش و پنالتی های توافق شده در قرارداد، تعیین و توصیه می گردد.

قیمت روز کنسانتره سنگ آهن

روند رو به رشد قیمت جهانی را در صنعت فولاد برای محصولات اولیه و خام فولادسازی از جمله سنگ آهن در هر سه نوع دانه بندی شده، گندله سنگ آهن و کنسانتره آهن شاهد هستیم. هم اکنون در ماه ژوئن سال 2019 قرار داریم. این روند رو به رشد قیمت بر قیمت محصولات نهایی فولاد و البته قراضه آهن نیز تاثیر گذاشته است. در حال حاضر شاهد بالاترین نرخ قیمت ها در چندین ماه قبل هستیم. این موضوع از وقوع حوادثی که برای بزرگترین صادرکنندگان سنگ آهن جهان از ابتدای سال میلادی 2019 رخ داد شروع شد و همچنان به دلیل کمبود عرضه در مقایسه با میزان تقاضای خرید، ادامه دارد. یعنی روند رو به رشد قیمت سنگ آهن همچنین محصولات فولادی تا به امروز از آغاز 2019 (در موارد معدودی با توجه به اخبار انتشاری و یا شرایط بازار کاهش نسبی داشته ایم) ادامه داشته است.

تغییرات قیمت سنگ آهن در جهان از ابتدای سال ۲۰۱۹، صعودی بوده است. اما طی چند روز اخیر (هم اکنون ۲ ام ژوئن سال ۲۰۱۹ میلادی) یک کاهش نسبی در نرخ قیمت سنگ آهن را شاهد هستیم. دلیل این موضوع کاهش تقاضای خرید است. اکثر کارخانجات فولاد در این ماه میزان تولید خود را کاهش داده و اقدام به تعمیرات و تمیزکاری تجهیزات می کنند. به دلیل پایین بودن حجم تقاضا، میزان خرید سنگ آهن کاهش پیدا می کند. لذا روند قیمت ها یک شیب نزولی را می پیماید.

قیمت روز قراضه آهن

قراضه آهن مهمترین ماده شارژ واحدهای فولاد سازی را تشکیل می دهد. لذا قیمت آن برای صنع فولادسازی بسیار پر اهمیت است. و الیته موضوع دیگر دسترسی و طرفیت تامین آن است. مهمرین تامین کنندگان قراضه آهن در بازارهای جهانی، کشورهای عضو اتحادیه اروپا و البته آمریکا می باشد. محدودیت تامین قراضه آهن موضوعی است که می توان با ورود سنگ آهن از معادن و ذخایر طبیعی جبران نمود. که به طور مفصل این موضوع را قبلا بیان نمودیم و در بخش فوق نیز به شیوه فرآوری سنگ آهن و آماده سازی آن جهت ورود به زنجیره فولادسازی اشاره کردیم.

همانطور که در بند قبل اشاره کردیم، قیمت روز قراضه آهن نیز نوسان افزایشی داشته است تا خود را همراستا با بازار سنگ آهن و فولاد نماید. قراضه آهن همانطور که می دانیم مهمترین خوراک در صنعت فولادسازی است که هم در کوره بلند و هم در انواع کوره های القایی و قوس الکتریکی مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین خوراک کوره های القایی و قوس الکتریکی قراضه آهن است. آهن اسفنجی که به عنوان خوراک این کوره ها در بخش های قبل مورد اشاره قرار گرفت درصد پایین تری از خوراک را تشکیل می دهد. در حالت متداول اغلب فولادسازان آهن اسفنجی را به نسبت 70 به 30 به ترتیب 70 درصد قراضه آهن و 30 درصد آهن اسفنجی مورد استفاده قرار می دهند. البته چنانچه آهن اسفنجی به شکل بریکت شده باشد، می توان این درصد را تا حدودی تغییر داد.

صادرکننده قراضه آهن و ضایعات

بزرگترین صادرکنندگان قراضه آهن آلات در جهان همانطور که اشاره کردیم، ایالت متحده آمریکا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا می باشد. تغییر شرایط فروش و صادرات قراضه آهن توسط بازار این کشورها به نوبه خود شرایط جهانی بازار قراضه را هدف قرار داده و آن را تغییر خواهد داد. کاهش میزان عرضه بالتبع متعاقبا افزایش قیمت قراضه آهن را در پی خواهد داشت. در پی افزایش نرخ قیمت قراضه آهن مسلما، نرخ قیمت فروش محصولات نهایی فولادی همچنین محصولات میانی نظیر شمش و بیلت فولادی تحت تاثیر قرار گرفته و یک شیب صعودی را خواهد پیمود.

واردکننده قراضه آهن و ضایعات

کشور ترکیه بزرگترین واردکننده آهن آلات قراضه و ضایعات در جهان است. لذا چنانچه دقت نمایید در شاخص های جهانی نرخ قیمت اغلب تحویل cfr کشور ترکیه و یا با توجه به پاراگراف نگارش شده قبل، fob اتحادیه و اروپا و آمریکا می باشد.

قیمت روز قراضه آهن

هم اکنون نرخ قیمت روز قراضه آهن تحویل fob روتردام هلند با افزایش +4.1% با نرخ 285.74 دلار به ازای هر تن برای تاریخ 31 می سال 2019 میلادی اعلام شده است. نرخ قیمت قراضه اهن همراستا با فولاد و سنگ آهن همانطور که بیان کردیم، صعودی است. همانطور که در بخش فوق اشاره کردیم، محصولات زنجیره فولاد از روزهای پایانی مارس تا امروز که در 2 ژوئن 2019 هستیم، یک روند نزولی در پیش گرفته است، در خصوص قراضه آهن نیز این مسیر نزولی قیمت در بازار جهانی مشاهده می شود.

بازار سنگ آهن و فولاد ایران

بنابراین همانطور که مشاهده می کنید نوسان قیمت سنگ آهن و قراضه آهن و فولاد در بازار کاملا متاثر از هم و همه حت تاثیر شرایط تقاضا و عرضه بازار جهانی می باشد. بازار ایران نیز به عنوان یکی از فعالین صنعت آهن و فولاد که تولیدکننده این محصولات و از صادرکنندگان عمده این صنعت در بازار های بین المللی است، تحت تاثیر شرایط موجود در بازار جهانی روزانه دچار تغییر و نوسان می شود. البته شرایط ایران در مقایسه با دیگر کشورها اندکی متفاوت تر است و دلیل آن وجود تحریم های جهانی علیه ایران است. لذا آنچه نرخ قیمت جهانی کنسانتره سنگ آهن، قیمت گندله سنگ آهن و یا سنگ آهن دانه بندی شده در شاخص های های جهانی اعلام می شود، در مقایسه با نرخ قیمت fob بنادر کشورمان ایران اغلب بالاتر است.

قیمت سنگ آهن صادراتی ایران

تاثیر مستقیم و مهم بازار جهانی سنگ آهن بر قیمت سنگ آهن صادراتی ایران غیر قابل اجتناب است. این تاثیر در روزهای اخیر کاملا محسوس بوده است. دلیل تاثیر پذیری مستقیم را می توانیم صادرات گسترده سنگ آهن از ایران بدانیم. مهمترین نقش را در بازار جهانی سنگ آهن، کشور چین بازی می کند. چراکه هم مهمترین واردکننده سنگ آهن در جهان است و هم با توجه به تعداد زیاد واحدهای فولادسازی بزرگ در این کشور، از بزرگترین تولیدکننده و مصرف کنندگان محصولات نهایی فولاد به شمار می آید. همچنین در بازه های زمانی مختلف، فرآیند صادرات فولاد به شکل انواع محصولات فولادی را نیز انجام می دهد.

در حقیقت کشور چین بازار هدف اصلی بزرگترین صادرکنندگان سنگ آهن جهان یعنی کشور برزیل و استرالیا می باشد. تغییر در شرایط بازار کشور چین مستقیما بر بازار جهانی فولاد تاثیر می گذارد. حتی قوانین مداخله ای که از سوی دولت چین بر فولادسازان اعمال می شود نیز تاثیر خود را متعاقبا بر بازار فولاد نشان می دهد.

جهت دریافت لیست موجودی های فروش شرکت آهن و فولاد سیمرغ و اطلاع از شیوه همکاری می توانید از طریق مسیرهای ارتباطی با واحد فروش شرکت یا مدیریت بازرگانی خانم مهندس نعمت زاده، تماس بگیرید.

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: خانم لیلا نعمت زاده

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 02147623014

phone icon شماره تماس: 04133660491

phone icon شماره تماس: 09120169267

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ(اسکایپ): کلیک کنید

instagram icon اینستاگرام: simurgh_steel_company@

email icon ایمیل: info@simurghsteelco.com

email icon ایمیل: ironore110@gmail.com

instagram icon فیسبوک: ironore110@

instagram icon لینکدین: simurgh-iron-and-steel-company-a68295180@

instagram icon توییتر: CoSimurgh@

تماس با ما