واردات سنگ آهن درجه یک و ارزان در ایران

سنگ آهن یکی از پر استفاده ترین نوع سنگ های معدنی در ایران می‌باشد. این سنگ در بسیاری از صنایع قابلیت استفاده شدن دارد. واردات سنگ آهن ایران از کشور های خاورمیانه صورت می گیرد. 

واردات سنگ آهن درجه یک و ارزان در ایران

فرایند تولید سنگ آهن از صفر تا صد

فرایند تولید سنگ آهن از صفر تا صد

فرایند تولید سنگ آهن یکی از مهم ترین تولیدات صنایع آهن و فولاد سازی است. فرایند تولید سنگ آهن  بعد از استخراج آن از معادن سنگ به دو دسته تقسیم بندی می شود. سنگ آهن دانه بندی شده، سنگ آهن کنسانتره. این دو مرحله در تولید یک سنگ آهن استاندارد، بسیار موثر می باشد. 

سنگ آهن دانه بندی شده، بدون آب تولید می شود. در این فرایند ورودی آن سنگ آهنی با عیار پنجاه درصد است و تولید آن یک سنگ آهن خالص با عیار۶۸ درصد می باشد. در کارخانه های تولید سنگ آهن دانه بندی شده، سنگ ها طی سه مرحله خرد شده و با روش های مغناطیسی سنگ هایی  که عیار بیشتر نسبت به سنگ های کم عیار جدا می شوند. مرغوب ترین سنگ آهن آن است که عیار بیشتری از آهن را داشته باشد، و ناخالصی آن کمتر باشد. 

در روش کنسانتره، عیار سنگ آهن پایین می باشد. سایر عناصر در این سنگ در مقدار زیادی وجود دارد. برای آن که این سنگ آهن دارای عیار بالا تر و مقدار ناخالصی کمتری باشد، با روش های پر عیار سازی این سنگ ها را کنسانتره می کنند. در این روش مراحل به چند مرحله هستند، از جمله: خردایش، آسیا کنی، پرعیارسازی، آبگیری می باشند. 

در واقع فراری آهن در تولید سنگ آن بسیار مهم است. زیرا: عیار سنگ های آهن کنترل می شود. این عیار به بالا ترین درجه خواهند رسید. عناصر مضر در سنگ از بین می روند و آن سنگ خالص تر خواهد شد. هزینه ذوب کردن سنگ آهن کاهش پیدا می کند. آلودگی هایی که طب فرایند تمیزکاری سنگ آهن به وجود می آید به شدت کاهش پیدا می کند. 

تولید کنندگان اصلی سنگ آهن در دنیا

تولید کنندگان اصلی سنگ آهن در دنیا، ده شرکت برتر هستند که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد. 

  • چین بزرگترین تولید کننده سنگ آهن در دنیا می باشد. این کشور، حدود۱.۳ تن سنگ آهن سالانه تولید می کند. این کشور ۴۴ درصد تولید ناخالص جهان را در اختیار خود دارد. کیفیت آهن چین برعکس تولید انبوهی که دارد بسیار پایین است و حدود ۲۲ درصد عیار آهن دارند. 
  • استرالیا یکی دیگر از کشور های جهان است که حدود ۱۸ درصد از تولید ناخالص جهان را در اختیار دارد. این کشور۵۱۹ میلیون تن سنگ آهن در سال تولید می کند.
  • برزیل نیز یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن محسوب می شود.  این کشور حدود ۴۰۰ میلیون تن سنگ آهن در جهان تولید می کند. ۱۳ درصد از تولید ناخالص جهان را انجام می دهد. 
  • هند حدود ۱۴۴ میلیون تن در جهان تولید سنگ آهن دارد و چهارمین کشور، تولید کننده سنگ آهن است. این کشور حدود ۵ درصد از تولید ناخالص جهان را در اختیار خود دارد. بزرگترین شرکت تولید کننده در هند، اوریرا میباشد
  • روسیه نیز پنجمین کشور تولید کننده سنگ آهن است. تولید ناخالص این کشور حدود ۴ درصد در جهان است. ۱۰۴ میلیون تن سالانه تولید دارد.
  • اوکراین: این کشور رتبه ۶ در تولید سنگ آهن در جهان را دارد. تولید ناخالص این کشور به ۳ درصد می رسد. سالانه حدود ۸۲ میلیون تن تولید سنگ آهن را دارد
  • آفریقای جنوبی: این کشور بزرگترین کشور تولید سنگ در قاره آفریقا می باشد که ۶۳ میلیون تن سالانه تولید دارد. ۲.۵ درصد از تولید ناخالص سنگ را به خود اختصاص داده است.
  • قزاقستان نیز نهمین کشور تولیدکننده سنگ آهن است. این کشور ۵۲ میلیون سنگ آهن تولید کرده و ۲ درصد تولید ناخالص در سطح جهان دارد.
  • ایران با ۴۸ میلیون تن سنگ آهن آخرین کشور تولید کننده سنگ در جهان می باشد. که ۲ درصد از تولید ناخالص جهانی را در اختیار دارد. 

کاربرد و موارد استفاده از سنگ آهن

کاربرد و موارد استفاده از سنگ آهن

کاربرد سنگ آهن قدمت طولانی دارد. انسان های اولیه از سنگ آهن به شکل خام استفاده می کرد و بسیاری، از تولیدات اسلحه خود را از سنگ آهن تامین می کردند. در واقع اهمیت داشتن معادن سنگ آهن از گذشته تا به امروز ادامه داشته است. در گذشته داشتن معادن آهن یک امتیاز امنیتی محسوب می شد و بعد ها با روند پیشرفت جامعه بشری، اهمیت اقتصادی پیدا کرد. البته در گذشته سنگ آهن به شکلی الان می باشد تجارت نمی شد. بیشتر از محصولات فولادی مثل زره و اسلحه ساخته از آن برای تجارت بکار می رفت. ولی با روند مدرس شدن بشر، و راه های ارتباطی، در عصر حاضر سنگ آهن بشکل خام در کشور ها وارد و یا صادر می شود. 

جامع بشری امروز به دلیل رسیدن به اهداف خود نیازمند منابع طبیعی، از جمله معادن آهن است. زیرا تمامی، وسایل انسان امروز با آهن ساخته شده. با نگاهی دقیق تر به اطرافمان نیاز حیاتی بشر به این معادن آهن را بهتر درک می کنیم و کاربرد های آن را بهتر خواهیم شناخت. 

کاربرد سنگ آهن بسیار زیاد است و صنایع زیادی برای تولید محصولات خود نیاز به است سنگ دارند. کاربرد اصلی سنگ آهن در تمدن امروز بسیار مهم است. سنگ آهن در خودروسازی، ساخت کشتی ها، صنعت ساخت ساز، تولید فولاد، تهیه وسایل جنگی، لوازم خانگی، سدها، خیابان و جاده ها، شهر سازی، و … استفاده می‌شود. 

همانطور که مشاهده میشه سنگ آهن در دنیای امروز کاملا استفاده شده و همه جوامع متمدن، و پیشرفته به این سنگ نیازمند هستند. این نیاز باعث تولید روز افزون سنگ آهن در سطح جهان می باشد. بسیاری از جوامع علاوه بر تولید، صادر نیز می کنند. حتی گاهی بعضی از سنگ های آهن وارد نیز می شوند. 

سنگ آهن یکی از مهم ترین فلزات جهان می باشد و ۸۵ درصد از معادن جهان در اختیار این فلز پرکار برد است. هیچ جوامع پیشرفته ای نمی تواند که نیاز خود را به این فلز انکار کند. 

سنگ آهن یکی از ماده های اولیه و مهم تولید فولاد است. صنعت ساخت ساز، خودرو سازی، پر استفاده ترین صنایع در مصرف سنگ آهن هستند. ۹۸ درصد از سنگ آهن ها در سطح جهان برای تولید فولاد استفاده می شوند. چدن نیز از سنگ آهن تولید می شوند، ۱ درصد از منابع سنگ آهن برای این فراورده استفاده می شود. 

مرغوب ترین سنگ آهن تولید شده در کشور

سنگ آهن زمانی می توان به عنوان مرغوب ترین سنگ آن را نام برد که درصد میزان ناخالصی درون کم باشد و عیار بیشتری از آهن را درون داشته باشد. در ایران ۵ نوع سنگ آهن وجود دارد که: مگنتیت، هماتیت، زئولیت، لیمونیت، سیدریت، نام های آنها می باشد. هرکدام از این نوع سنگ های آهن دارای یک سری ویژگی های خاص خود می باشند، و دارای کاربرد های خاصی هستند. 

سنگ های آهن هنگامی که از معادن استخراج می شوند احتیاج دارند، که فراروری بشوند. زیرا دارای ترکیبات مضری هستند و درصد عیار پایینی دارند. این عیار پایین هیچ گونه کاربردی در هیچ صنایع وابسته به آهن نخواهد داشت. زیرا باعث تولید یک سری آهن بی کیفیت خواهد شد که خیلی زود شکسته و یا با آهن ترکیب می شوند. 

سنگ های آهن بعد از آن که فراوری شده اند به شکل ، دانه بندی ، گندله، کنسانتره، تبدیل می شوند. در این صورت قابل استفاده خواهند بود و تمامی صاحبان صنایع فولاد با توجه به نیاز خود از آنها استفاده می کنند. 

مرغوب ترین سنگ آهن هماتیت می باشد. این سنگ دارای رنگ قرمز می باشد و در بسیاری از صنایع از آن استفاده می شود. بسیاری از صنایع فولادسازی از این سنگ برای ساخت محصولات خود استفاده می کنند. سنگ آهن مگنتیت یکی از سنگ های آهن مرغوب است که از خاصیت الکترومغناطیسی برخوردار می باشد. این سنگ آهن دومین و پر استفاده ترین سنگ آهن در صنعت فولاد است. رنگ این سنگ سیاه است و برای ساخت آهن ربا از مکانیزم این سنگ استفاده می شود. 

واردات عمده سنگ آهن با قیمت های خیلی عالی

واردات عمده سنگ آهن با قیمت های خیلی عالی

واردات عمده سنگ آهن در ایران با قیمت های مختلفی با توجه به رابطه ی تجاری، با کشور تولید کننده، و قیمت ارز داخل ایران، متغیر است. اما با وجود تحریم های اقتصادی، هیچ گونه کمبود میزان واردات در سطح نمودار کشور دیده نشده است. زیرا بسیاری از کشور ها تن به دستور غیر انسانی آمریکا بر علیه ایران نداده، و رابطه تجاری خود را با ایران حفظ کرده اند. 

ایران به دلیل داشتن منابع طبیعی سنگ آهن خود یکی از بزرگترین تولیدکنندگان سنگ آهن جهان می باشد. اما اکتشافات هر معدن نیازمند به زمان و وقت زیادی است.  زیرا هنوز تمامی معادن ایران کشف نشده است. از کشف اولین معدن ایران تا به الان  بیشترین میزان حفر معادن ۳ میلیون متر بوده اما این یک استاندار نیست. زیرا بسیاری از کشور ها از جمله برزیل تا ۶ میلیون متر حفر معدن داشته که باعث بالا رفتن میزان تولیدات آن شده است. 

علاوه بر آن ه دلیل بالا رفتن صادرات نسبت به تولید در سال های اخیر، امکان کمبود منابع آهن فعلی وجود دارد، این امر باعث شده تا برای جلوگیری از کمبود، و زمان لازم برای اکتشافات، علاوه بر تولید، واردات را انجام داد و میزان صادرات آهن را کم کرد. 

اما بسیاری از سودجویان بدون درنظر گرفتن، کمبود منابع طبیعی ، هیچگونه علائم، هشدار را جدی نگرفته، بلکه اقدام بیشتری از قبل برای صادرات سنگ آهن انجام می دهند. این عمل برای اقتصاد کشور کاملا مضر می باشد. 

مشکلات عمده واردکنندگان سنگ آهن در کشور

واردات عمده سنگ آهن در تمامی کشور های سطح جهان حتی کشور هایی که خود تولید کننده سنگ آهن هستند صورت می گیرد.چین بزرگترین تولید کننده سنگ آهن است. این کشور برای برطرف کردن نیاز صنایع فولاد سازی کار تولید و واردات را باهم انجام می دهد. 

در ایران نیز بدین شکل است. با این که ایران جز ۱۰ کشور بزرگ تولید کننده جهان برای سنگ آهن است. واردات سنگ آهن را نیز انجام می دهند. ایران در سال های اخیر به دلیل تولید و صادرات زیاد سنگ آهن، با خطر کمبود منابع آهن مواجه شده است. برای جلوگیری از این خطر سالانه مقادیر زیادی سنگ آهن برای نیاز تولیدات خود انجام می دهد. 

واردات سنگ های آهن تا حد زیادی به قیمت ارز و شرایط تحریم اقتصادی ایران بستگی دارد. مثلا، آمریکا تمامی کشور هایی که در روابط تجاری طرف مقابل خود هستند، از هر گونه تجارت با ایران منع کرده است. این شرایط باعث شده تا بسیاری از کشور های تولید کننده از خرید و فروش و ایجاد رابطه ی تجاری با ایران خودداری کنند. 

یکی دیگر از مشکلات واردات قیمت ارز می باشد. با نوسانات اقتصادی ایران، و بالا و پایین رفتن قیمت ارز، باعث شده تا واردات در ایران با مشکلات زیادی روبه رو شود و بسیاری از تاجران، نتوانند سودی از این واردات داشته باشند. 

با تمام این مشکلات، واردات سنگ آهن ایران، در سال اخیر بسیار پر بازده بوده، و تولیدکنندگان این سنگ علاوه بر تولید، واردات آن را به شکل هم زمان انجام می دادند. سود این واردات بسیار بالا بوده زیرا بازار تقاضا این کالا هر روز بیشتر شده و نیاز جامعه به آن شدیدتر می شود. 

مراجع اصلی قیمت گذاری بر سنگ آهن در بازار

مراجع اصلی قیمت گذاری بر سنگ آهن در بازار

در گذشته نرخ سنگ آهن از طریق مذاکرات شرکت های بزرگ تولید سنگ آهن مشخص می شد. قیمتی که در این مذاکرات تعیین میشد، شاخص کل صنایع فولاد سازی بود. این قیمت برای یک سال معتبر بود. اما امروز سیستم قیمت گذاری کوتاه مدت به روی کار آمده است. و قیمت گذاری توسط شرکت های بزرگ تولید سنگ آهن تعیین نمی‌شود. بلکه وضعیت عرضه و بازار تقاضا تعیین کننده قیمت سنگ آهن در جهان است. 

سنگ آهن در جهان از ۲۰۰۹ تا به حال افزایش یافته، و بسیاری از کشور قیمت تولیدات خود را نیز افزایش داده اند. یکی از دلایل اصلی، در افزایش قیمت گذاری میزان تولید کم و بالا بودن تقاضا است. 

در ایران نیز طی سال های اخیر میزان قیمت سنگ آهن افزایش یافته و بسیاری از تولید کنندگان محصولات فولاد قیمت فراورده های خود را تغییر داده اند. البته در سال اخیر نوسانات قیمت ارز بر قیمت فولاد بی تاثیر نبوده، و باعث شده تا قیمت ثابتی برای این فلز مشخص نباشد. 

بسیاری از شرکت ها با توجه به بازار تقاضا و میزان کیفیت محصولات خود، اعم از خالص بودن آنها و بررسی میزان تقاضا مردم، و قیمت ارز در کشور، قیمت سنگ آهن را تایین میکنند. 

این قیمت ممکن است بر اساس تمامی موارد قیمت گذاری، بالا و پایین شود. پس زیاد نمی توان قیمت دقیق سنگ آهن را برای یک سال آینده مشخص کرد تنها راه تایین قمیت های کوتاه مدت است. 

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: خانم لیلا نعمت زاده

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 02147623014

phone icon شماره تماس: 04133660491

phone icon شماره تماس: 09120169267

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ(اسکایپ): کلیک کنید

instagram icon اینستاگرام: simurgh_steel_company@

email icon ایمیل: info@simurghsteelco.com

email icon ایمیل: ironore110@gmail.com

instagram icon فیسبوک: ironore110@

instagram icon لینکدین: simurgh-iron-and-steel-company-a68295180@

instagram icon توییتر: CoSimurgh@

تماس با ما