قیمت بیلت فولادی صادراتی ایران

قیمت بیلت فولادی متاثر از قیمت دو ماده شارژ کارخانه های فولادسازی یعنی قیمت سنگ آهن و قیمت قراضه آهن است. در بازه زمانی خاص ممکن است میزان نوسانات قیمت این سه محصول متغیر بوده و سبب تغییر سود مارجین فولادسازان شود. قیمت بیلت صادراتی ایران نیز تحت تاثیر از قیمت شمش فولاد جهانی قرار دارد. قیمت بیلت صادراتی ایران هم اکنون تحویل فوب بندرعباس برابر 400 دلار در هر تن اعلام شده است. نوسان قیمت بیلت فولادی فوب بندرعباس ممکن است در بازه زهای زمانی مختلف کاهشی و بعضا افزایشی باشد. نوسان نرخ در محدوده 350 الی 450 دلار اغالب مشاهده می شود.

قیمت هر کیلو شمش فولاد

قیمت هر کیلو شمش فولاد در شاخص های جهانی تحویل بنادر کشورهای تولیدکننده و واردکننده اعلام می شود. قیمت شمش فولاد در شاخص ها برای دو نوع آن یعنی قیمت بیلت فولادی و قیمت اسلب فولادی اعلام می گردد. نظیر:

  • چین
  • ناحیه cis که تحویل فوب دریای سیاه
  • قیمت اسلب فولادی فوب برزیل
  • cfr آسیای غربی و شرقی
  • قیمت بیلت فولادی وارداتی ترکیه تحویل cfr همچنین قیمت بیلت فولادی صادراتی ترکیه تحویل fob بنادر ترکیه
  • قیمت بیلت فولادی تحویل cfr بنادر امارات نظیر cfr بندر جبل علی
  • قیمت بیلت فولادی صادراتی آمریکای لاتین تحویل fob بنادر آن
  • قیمت هر کیلو شمش فولاد صادراتی هند
  • قیمت بیلت صادراتی ایران تحویل fob بنادر ایران نظیر بندرعباس، بندر چابهار و …
  • همچنین بیلت فولادی وارداتی مصر تحویل cfr بنادر این کشور.

جدول شاخص قیمت بیلت فولادی که در مجله متال بولتن منتشر شده است را در زیر مشاهده می فرمایید:

Assessed Changed Price
30 dec 19 0.62% 405-405 Slab, CIS exports (fob stowed main black sea port) ($/t)
27 dec 19 0% 395-405 Slab, brazil export (fob main port) ($/t)
30 dec 19 0% 400-415 Slab, south east.east asia (cfr main port) ($/t)
02 jan 20 0.24% 410 Billet, CIS exports index (fob black sea port) ($/t)
02 jan 20 -2.3% 420-430 Billet, Turkish imports (cfr main Turkish port) ($/t)
02 jan 20 -1.19% 410-420 Billet, Turkish exports(fob main Turkish port) ($/t)
31 dec 19 2.2% 460-470 Billet, UAE imports (cfr jebel ali) ($/t)
27 dec 19 0% 380-390 Billet, latin American exports (fob smain latin America port) ($/t)
27 dec 19 0% 420-425 Billet, indian exports (fob main india port) ($/t)
02 jan 20 -0.67% 442-445 Billet, south east asia imports (CFR main port) ($/t)
02 jan 20 0% 400-401 Billet, iran export (fob Iranian ports) ($/t)
02 jan 20 0% 430-435 Billet, egyhpt imports (cfr main port) ($/t)

این کشورها در جدول شاخص قیمت بیلت فولادی نظیر مجله متال بولتن مورد اشاره قرار می گیرند. چراکه جزء کشورهای اصلی صادرکننده و یا واردکننده بیلت فولادی در جهان هستند. همانطور که می بینید ایران به عنوان صادرکننده بیلت فولادی و صادرکننده اسلب فولادی در این لیست شناخته می شود. در آخرین اعلام قیمت بیلت فولادی و قیمت اسلب فولادی که برای محصول صادراتی ایران اعلام شده است، نرخ قیمت بیلت صادراتی ایران برابر 400 دلار در هر تن تحویل فوب بندرعباس مشخص شده است.

قیمت روز شمش فولاد

قیمت هر کیلو شمش فولاد در بازار جهانی بر چه معیاری تعیین می شود؟ می توانیم به طور دقیق تر به این گونه مطرح کنیم قیمت هر کیلو شمش فولاد تحت تاثیر چه پارامترها و عواملی است؟ رخداد چه تغییری در بازار ممکن است نوسان صعودی یا نزولی قیمت بیلت فولادی را منجر شود؟

مهمترین پارامترهای تعیین کننده قیمت بیلت فولادی و قیمت اسلب فولادی، محصولات مصرفی فولادسازی یعنی سنگ آهن و قراضه آهن است. نوسان نرخ در قیمت سنگ آهن و قراضه آهن و یا تغییر در روند عرضه این محصولات از کشورهای منبع تامین آن، مستقیما نرخ قیمت فولاد را تحت تاثیر قرار می دهد.

شتاب قیمت فولاد در هفته اخیر مثبت بوده است، همچنان نیز ادامه دارد. نرخ قیمت بیلت فولاد در بندر جبل علی امارات هم اکنون بیش از 470 دلار در هر تن معامله می شود. این موضوع به معنی روند رشد قیمت بیلت صادراتی ایران در حدود 20 الی 30 دلار می باشد که برای روز های آتی پیش بینی می شود. البته علاوه بر قیمت سنگ آهن و قیمت قراضه آهن، دیگر محصولات مصرفی صنعت فولادسازی که زغال سنگ از جمله آنهاست نیز عامل تاثیر و نوسان قیمت فولاد در جهان هستند. اخیرا یکی از دلایل رشد قیمت بیلت فولادی و محصولات فولادی نظیر میلگرد و ورق hrc، رشد قیمت زغاال سنگ بوده است. در آخرین بررسی ها، رشد قیمت زغال سنگ استرالیا را به میزان +5.3% مشاهده کرده ایم. در حقیقت رشد قیمت زغال سنگ یکی از عوامل محرک قیمت فولاد در روزهای اخیر بوده است.

قیمت شمش آهن در بازار ایران

قیمت شمش آهن در بازار ایران برای قیمت بیلت صادراتی ایران متاثر از قیمت های جهانی بیلت و اسلب فولادی تعیین می شود. نوسان نرخ و تغاییر شرایط عرضه بیلت فولادی در بازار های جهانی، عامل تغییر قیمت بیلت صادراتی ایران تحویل فوب بنادر کشورمان است.

ولی قیمت شمش آهن در بازار ایران بر چه اساسی تعیین می شود؟ تعیین قیمت شمش آهن در بازار ایران مخصوصا در بورس کالا بسیار حائز اهمیت است. چراکه قیمت محصولات بالادستی نظیر قیمت کنسانتره آهن، قیمت سنگ آهن و قیمت آهن اسفنجی با معیار قیمت شمش آهن تعیین می شود. همانطور که می دانید شرکت فولاد خوزستان (فخوز) از بزرگترین تولیدکنندگان بیلت فولادی، اسلب فولادی و بلوم است. قیمت شمش فولاد خوزستان ملاک اصلی قیمت گذاری برای محصولات بالادستی است. قیمت شمش فولاد خوزستان با عرضه در بورس فولاد اعلام می گردد و معیار قیمت قرار می گیرد. البته نکتهای که مطرح است، تفاوت قیمت شمش فولاد در بورس فولاد نسبت به بازار آزاد است. قیمت شمش آهن در بازار ایران در سه رنج اعلام می شود. قیمت بیلت صادراتی ایران، قیمت شمش آهن در بورس و قیمت شمش فولاد در بازار آزاد. این موضوع را در مقاله قبل به طور مفصل مورد بررسی و صحبت قرار داده ایم. ولی اینجا می خواهیم به سوال اول مطرح شده در ابتدای این بخش که قیمت شمش آهن در بازار ایران چگونه تعیین می شود، پاسخ دهیم. معیار و پارامتر در تعیین قیمت شمش آهن در بازار ایران در بورس فولاد، قیمت بیلت فولادی ناحیه cis که فوب بنادر دریای سیاه اعلام می گردد، شاخص برای تعیین قیمت شمش آهن در بورس ایران است.

قیمت قراضه آهن

قیمت قراضه آهن از چه نظر در بررسی قیمت فولاد اهمیت پیدا کرده است که در این مقاله با سرتیتر قیمت قراضه به آن اشاره کرده ایم؟

همانطور که می دانیم یکی از محصولات و شارژ اصلی کارخانه های فولادسازی، قراضه آهن است. در حقیقت درصدی از شارژ ورودی کارخانه های فولادسازی در بخش ذوب در کوره، انواع قراضه آهن می باشد. قراضه آهن می تواند قراضه آلات و ضایعات ساختمانی، اتومبیل، پل ها، کشتی ها، ریل راه آهن و … باشد که به مرور زمان به آهن مستعمل و سپس ضایعات تبدیل شده اند.

دقیقا به دلیل این موضوع که قراضه آهن به عنوان محصول و ماده اولیه مورد استفاده قرار می گیرد، نوسان و تغییر قیمت قراضه آهن تاثیر مستقیم بر قیمت فولاد چه محصولات میانی فولاد نظیر قیمت بیلت فولادی و قیمت اسلب فولادی و چه محصولات نهایی فولاد نظیر قیمت میلگرد و ورق hrc می گذارد.

قیمت قراضه آهن در آخرین تغییرات رشد +0.7% را نشان می دهد که در محدود 310 دلار به ازای هر تن قرار دارد. قیمت قراضه آهن در شاخص های جهانی بر اساس قیمت قراضه وارداتی ترکیه تحویل cfr بنادر این کشور مشخص می گردد.

قیمت قراضه آهن می توان گفت بیش از ده هفته متوالی است که مثبت (صعودی) است. همین عامل یکی از عوامل محرک قیمت فولاد در بازار های جهانی بوده است.

 قیمت قراضه آهن

مهمترین صادرکنندگان قراضه آهن در جهان کشورهای اروپایی و آمریکا می باشند. و همانطور که اعلام کردیم مهمترین واردکننده قراضه آهن نیز در جهان کشور ترکیه است که شاخص ها نیز بر اساس قیمت های تحویل ترکیه اعلام می گردد.

شمش فولادی چیست

شمش فولادی، محصول میانی فولاد از مرحله ذوب سنگ آهن و قراضه آهن تا تولید محصولات نهایی فولاد نظیر میلگرد، ورق فولادی، تیرآهن و … است. شمش فولاد به چند شکل تولید می شود که می توان در چهار گروه زیر دسته بندی نمود:

  • بیلت فولادی
  • اسلب فولادی
  • بلوم فولادی
  • شمش آهن دستی

این محصولات از نظر ابعاد و شکل متفاوت از هم هستند. دلیل تولید شمش فولاد به شکل های مختلف، کاربرد آن برای تولید محصولات فولادی مختلف است. به عنوان مثال اسلب فولادی که شکل مکعب مستطیل با مقطع مستطیلی دارد، برای تولید ورق فولادی بسیار مناسب است و یا بیلت فولادی گزینه مناسب برای تولید میلگرد فولادی است.

شمش آهن
شمش فولاد دستی
بیلت
بیلت فولادی
Image result for اسلب فولادی"
اسلب فولادی

هر چهار شکلشمش فولاد را می توانید در تصاویر زیر مشاهده نمایید. بلوم فولادی نیز از نظر شکل همانند بیلت فولادی است با این تفاوت که دارای ابعاد متفاوت تری نسبت به بیلت فولادی می باشد. نکته و موضوع دیگری که در خصوص تولید شمش در صنعت فولاد مطرح است، مربوط به ترکیب شیمیایی شمش آهن است. درصد کربن موجود در شمش آهن تعیین کننده دو دسته این محصول میانی است، اینکه شمش آهن به دست آمده شمش فولاد است یا شمش چدن دقیقا بر اساس درصد کربن موجود در ترکیب شمش تعیین می شود. چنانچه شمش آهن دارای درصد کربن در محدوده 0.2 الی 1.5 درصد داشته باشد در گروه فولاد قرار می گیرد و چنانچه درصد کربن در شمش بیش از 2 درصد کربن باشد، عنوان چدن به آن اتلاق می شود.

قیمت شمش چدن

شمش چدن برای کاربردهای مختلف در صنعت آهن و فولاد تولید می شود. در تولید شمش چدن اولین نکاتی که مطرح است استفاده از محصولات خام بالادستی نظیر آهن اسفنجی با درصد کربن بالاست. همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم چدن آلیاژ آهن با درصد کربن بیش از دو درصد است.

گاهی در تولید شمش فولاد نیاز است از محصولاتی حین فرآیند ذوب استفاده کنیم که بتوانیم درصد کربن را کاهش دهیم و گاها برای کنترل درصد کربن و افزایش آن در تولید چدن بر عکس نیاز به استفاده از کک یا … جهت بهبود و افزایش درصد کربن داریم.

این کنترل زیر نظر واحد کنترل کیفیت و توسعه و تحقیق هر واحد تولیدی انجام می گیرد. در خرید محصولات و مواد اولیه بخش ذوب و ریخته گری باید دقیقا بر اساس هدف تولید اقدام به بررسی و انتخاب مواد اولیه نماییم. به عنوان مثال بر همین اساس تعیین می شود که آیا آهن اسفنجی پر کربن برای ما مناسب است یا کم کربن. تجهیزات مورد استفاده و نحوه انجام فرآیند ذوب نیز در انتخاب نوع مواد شارژ اولیه کوره ها موثر و مهم هستند. از جمله می توانیم به این نکته اشاره کنیم که دو کوره ذوب القایی و کوره ذوب قوس الکتریکی با توجه به مکانیزم و عملکرد متفاوتی که دارند، هر دو در تولید شمش فولاد با آنالیز و ترکیب یکسان محصول شارژ آهن اسفنجی با ترکیب متفاوت نیاز دارند. آهن اسفنجی مناسب برای کوره القایی، آهن اسفنجی کم کربن است در حلیکه آهن اسفنجی مورد نیاز و مناسب برای کوره قوس الکتریکی آهن اسفنجی پر کربن می باشد. پس علاوه بر محصول نهایی، مکانیزم و تجهیزات ذوب و تولید نیز بسیار ممهم هستند. در تولید محصولات نهایی صنعت فولاد و چدن، بر اساس آخرین هدف تولید نوع شمش از نظر فولاد یا چدن بودن انتخاب می شود. اغالب در شاخص های بین المللی تعیین قیمت شمش در صنعت آهن و فولاد، شمش فولاد در شکل های اسلب فولادی و بیلت فولادی مورد اشاره قرار می گیرد. بسیار کم اشاره به قیمت شمش چدن می شود.

قیمت کارخانه میلگرد

در ادامه مقاله می خواهیم اشاره ای به قیمت بیلت فولادی و تاثیر آن بر نرخ قیمت محصولات نهایی فولاد داشته باشیم. همانطور که می دانید تاثیر نرخ قیمت محصولات بالادستی، میانی و نهایی در هر صنعتی به صورت یک چرخه است. کاهش یا افزایش قیمت در هر بخش از صنعت مربوطه، تاثیر خود را متعاقبا در بخش های دیگر بر جای خواهد گذاشت.

صنعت فولاد نیز از این قاعده مستثنی نیست. تغییر قیمت سنگ آهن، قیمت قراضه آهن، قیمت شمش فولاد و یا تغییر در قیمت مقاطع فولادی متقابلا بر یکدیگر تاثیر گذاشته و هر بخش را تحت تاثیر قرار می دهد. بر این اساس تغییر نرخ قیمت در بخش بالادستی فولاد یعنی تغییر قیمت سنگ آهن، قراضه آهن و آهن اسفنجی مستقیما بر قیمت محصولاتی میانی یعنی بیلت فولادی و قیمت اسلب فولادی تاثیر می گذارد و متعاقبا این تاثیر به محصولات فولادی انتقال پیدا می کند. لذا قیمت کارخانه میلگرد بر اساس قیمت شمش فولاد تعیین می شود.

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش: خانم لیلا نعمت زاده

راه های ارتباطی:

phone icon شماره تماس: 02147623014

phone icon شماره تماس: 04133660491

phone icon شماره تماس: 09120169267

whatsApp icon پاسخگویی واتساپ(اسکایپ): کلیک کنید

instagram icon اینستاگرام: simurgh_steel_company@

email icon ایمیل: info@simurghsteelco.com

email icon ایمیل: ironore110@gmail.com

instagram icon فیسبوک: ironore110@

instagram icon لینکدین: simurgh-iron-and-steel-company-a68295180@

instagram icon توییتر: CoSimurgh@

تماس با ما